הדבר/ אלבר קאמי

"דרך נאותה לעמוד על טבעה של עיר היא לתהות כיצד האנשים עובדים בה, כיצד הם אוהבים וכיצד הם מתים בה."

 

זה לא ספר קל. לא נהניתי לקרוא אותו, ולא משום זוועות הדבר שמתחוללות בו, אלא כי הוא ספר כבד מאוד, מורכב מאוד, ואני- אני לא רגילה לספרים כאלו. במאמצים רבים צלחתי אותו, ומיד רצתי למצוא לו ניתוח באנטרנט, וזה בהחלט הפך אותו למובן יותר ויפה יותר. מודה- לא הצלחתי להצביע על רוב הנמשלים.

התחלתי לקרוא אותו משום שידעתי שהוא משל לימי עליית הנאציזם, ולהתנגדות המעטה שקמה לו. בעיני הוא יפה גם לימים אלו. הוא יפה לגבי כל גזענות שהיא, כל כוחנות שהיא לא במקום. הוא יפה אפילו למאבק החברתי עכשיו, משום הדיבור על רעיון ועל ההולכים אחריו. מצאתי בו כמות נכבדה של ציטוטים יפים, וכמה מהם אני מביאה פה..

 

"הרע שבעולם נובע, כמעט תמיד, מן הבערות, והרצון הטוב עלול לגרום נזקים לא פחות מן הזדון, אם אין הוא נאור-דעת. האנשים הם טובים יותר מאשר רעים, ואולם לא זוהי השאלה. ברם נבערים הם, אם פחות ואם יותר- וזהו מה שקוראים מידה טובה או שחיתות. והשחיתות המיאשת ביותר היא הבערות המדמה לדעת הכל, והנוטלת איפוא, לעצמה, סמכות להרוג."

 

"תאמר מה שתאמר, אני המגיד לך זאת: הדרך היחידה לאחד את בני האדם, הרי זו, בכל זאת, לשלח בהם את הדבר. הבט איפוא סביבנו."

 

"היו בעולם מגפות דבר לא פחות ממלחמות. ואף על פי כן, גם הדבר וגם המלחמה תמיד ימצאו את בני האדם כה בלתי מוכנים. (…) שעה שפורצת מלחמה אומרים בני האדם 'זה לא ימשך, זה אווילי מדי'. ואכן, בלי ספק שהמלחמה היא דבר אוילי מדי, אבל אין זה מונע מבעדה להמשך. האיוולת ביא תמיד עקשנית(…) לפיכך אומר אדם בליבו כי המגפה נעדרת ממשות היא, זהו חלום רע העתיד לחלוף. אבל לא תמיד הוא חולף, ומחלום רע לחלום רע, בני האדם הם שחולפים. (…) בני עירנו לא היו אשמים יותר מזולתם. הם שכחו דרכי ענוה, זה הכל, והם סברו כי עדיין הכל אפשר להם, ובזה כלולה ההנחה שהמגפות הן מחוץ לגדר האפשר. הם המשיכו בעשיית עסקים, התכוננו לנסיעות והחזיקו בהשקפות. כיצד יכלו לחשוב על הדבר, השם קץ לעתיד, למסעות ולויכוחים? סבורים היו שהם בני חורין, ולעולם לא יהיה אדם בן-חורין כל עוד תהיינה מגיפות."

 

"-בלי ספק,- אמר הפרפקט,- אך לשם כך זקוק אנוכי שתכירו רשמית כי הדברים אמורים במגפת הדבר.

-אם לא נכיר בכך,- אמר רייה,- יש סכנה שבכל זאת תמית המחלה את מחצית העיר."

 

"-שמע נא, טארו, האם אתה מסוגל למות למען אהבה אחת?

-אינני יודע, אבל נדמה לי כי, עכשיו, לא.

-הרי. ואתה מסוגל למות למען רעיון,- דבר זה ניכר בעין, ובכן, אנוכי,- קצתי באנשים המתים למען רעיון. אינני מאמין בגבורה, יודע אני שהדבר קל ולמדתי שהוא קטלני. מה שמעניין אותי הרי זה כשחיים ומתים על מה שאוהבים.

(…)

האדם איננו רעיון, ראמבר. (רייה אומר)

-זהו רעיון, ורעיון קצר אופק… "

 

"לא, אין אתה יודע זאת, מכיוון שאלה הם פרטים שאין מדברים עליהם. שנתם של בני האדם קדושה היא יותר מן החיים לנמקי-הדבר. אסור להפריע לאנשים המהוגנים לישון. כי מעשה כזה מחייב סור-טעם, והטעם הטוב דורש שלא להגדיש את הסאה, הכל יודעים זאת. אבל אניף לא ישנתי היטב למן העת ההיא. נותר בפי טעם רע ולא חדלתי להגדיש את הסאה, כלומר, מלהגות בזאת."

 

"יודע אני ידיעה ודאית כי כל אדם נושא בקרבו את הנגע, כיוון ששום אדם,- לא, שום אדם בעולם- אינו מחוסן מפניו. וכי צריך אדם להשגיח על עצמו ללא חסך כדי שלא להגיע, בשעת היסח דעת, לידי נשימה לעומת פני הזולת ולידי הדבקתו בנגף. הדבר הטבעי הוא החידק. השאר- הבריאות, הישרות, התאווה, אם רצונך בכך, הרי זה פרי הרצון, ורצון שאסור לו לחדול לעולם.(…) כן, רייה, עניין מיגע מאוד הוא להיות מנוגע (*בדבר). אבל מיגע עוד יותר שלא לרצות להיות כזה, אשר על כן הכל מגלים עייפות, כיוון שהכל הינם, כיום, מנוגעים מעט."

 

וכך נגמר הספר, עם היעלמותו של הדבר-

 

"ואכן, בהאזינו אל קריאות השמחה העולות מן העיר, זכר רייה כי שמחה זו סכנה צפוייה לה בכל עת. (…) מתג הדבר אינו מת ואינו נעלם לעולם, כי יכול הוא לנוח, רדום במשך עשרות בשנים, ברהיטים ובכלי המיטה (…) וכי, אולי יבוא יום, ולאסונם של בני האדם וכדי ללמדם לקח, יעיר הדבר את עכברושיו וישלחם למות בעיר מתרוננת."

 

2 תגובות על ״הדבר/ אלבר קאמי״

  1. יש בלון ליד הכינוי שלך, אז מזל טוב! 
    לי היום יש יום הולדת עברי, שאיכשהו נאחזתי בו "רשמית בת 20", וכבר אין לאן לברוח. 
    בכל אופן, מזל טוב!
    ואהבתי את מה שאת כותבת על הספרים שקראת, אז אחזור לקרוא פה שוב (:
    יום הולדת שמח

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s